Skip to main content

VirtueMart & iDeal

Maandag 20 februari hield Joomla Gebruikersgroep Rotterdam een bijeenkomst over VirtueMart & iDeal, componenten die veel gebruikt worden in webshops. De bijeenkomst was wederom gezellig druk en leerzaam.

Presentatie David-Andrew de Boer

Joomla & iDeal: 'Think out-of-the-box'

Extensies voor VirtueMart

Chill Creations ontwikkelt extensies voor administrator die gebruiksvriendelijke en 'fool proof' zijn.
Voor VirtueMart zijn relevant:

  • cciDeal Platform - Extensie die transacties (betalingen/ontvangsten) regelt via iDeal voor Joomla
  • cciDeal Virtuemart - Extensie voor betalingsmethoden via iDeal in VirtueMart webshop.
  • ccInvoices - Extensie voor beheer van facturatie.
  • ccVAOM - Extensie voor beheer van bestellingen via VirtueMart.
  • ccVMDashboard - Extensie voor beheer van orders via VirtueMart. Gratis te downloaden.

Betaalproviders

iDeal is de populairste betaalmethode. 'Geen iDeal kost klanten.'
iDeal wordt ondersteund door:

  • banken ASN, SNS, ING, Rabo, ABN Amro, Friesland Bank, RBS
  • private betaalproviders: Mollie, Sisow, MultiSafepay, Icepay, Buckaroo

Let op: iDeal is ongeschikt voor betalingen van €1, vanwege transactiekosten (ca €0,70).

Ervaringen met betaalproviders

Private providers zijn net zo goed gecertificeerd als banken, dus even veilig.

  • Mollie: goede ervaringen.
    Tip: Link om voor nieuwe Mollie accounts maar 75 cent per transactie te betalen: www.mollie.nl/aanmelden/335035/"
  • MultiSafepay: snelle helpdesk, maar betaling lukt niet altijd.
  • Icepay: Biedt veel betalingsmethodes aan. Let op: met "Wallie-card" wordt klanten een account opgedrongen zoals bij Paypal.
  • Buckaroo: duurder, geeft rapportages.
  • Van banken heeft ING een goede helpdesk; minder goede ervaringen met helpdesk van (lokale) Rabo en ABN.

Bespaar op transactiekosten

Advies: Vergelijk elk jaar op www.ideal-vergelijken.nl via welke bank u het goedkoopst de iDeal
betalingen voor uw webshop kunt regelen.
Tip: Beneden 80 transacties per maand zijn private partijen (Mollie, Sisow) vaak voordeliger.

Stappenplan iDeal betalingen in

  1. Maak prognose van aantal transacties per maand.
  2. Kies iDeal-aanbieder (op www.ideal-vergelijken.nl) en accountsoort*.
    * Let op of je automatisch terugkoppeling krijgt of betaling gedaan is of dat je dat handmatig moet controleren.
  3. Kies extensie.
    Bijvoorbeeld VirtueMart, RS Form Pro, RS Events, RS Membership, Joom ISP, Simple Caddy, Akeeba Subscriptions
  4. Integreer iDeal met bank / private partij, bijvoorbeeld met cciDeal Platform*
    * €99 ex BTW per jaar; onbeperkt gebruik & installeren; 1 jaar updates en ondersteuning
  5. Ontvang betalingen.

Advies: Maak je betaalprovider kenbaar richting je webbezoeker:

  • in woorden: "Onze betalingen worden geregeld door betaalprovider Molly."
  • met logo. Door goudkleurig kroontje boven logo te tekenen wek je extra vertrouwen / stel je klant gerust.

Commerciële tip: Webhosting faciliteren voor klanten (met Joom ISP) en technisch gedeelte uitbesteden.

Creatieve e-commerce toepassingen

  • Domatie-knop. Zie voorbeeld
  • Bestel&Betaal-knop. Klant kan zelf factuurnr en bedrag invullen.
    Een betaal-factuur-knop is heel geschikt voor kleine organisaties; wordt door webbezoekers als gebruiksvriendelijk ervaren (wat resulteert in snelle betalingen).
  • Cursus-aanmelding-formulier.
    B.v. iDeal betaling integreren met RSForm Pro: via dropdown-menu kan klant zelf juiste kortingsoptie selecteren. Zie voorbeeld.
  • PtDF-download-knop
  • Vacature-toevoegen-knop
  • Website-toegang. Met Akeeba Subscription wordt lidmaatschap automatisch beëindigd bij aflopen van abonnementsperiode (klant komt dan in andere user-groep met minder toegangsrechten).
    Uitleg (met screenshots) hoe administrator eenvoudig iDeal aan artikel toevoegt.
    Inclusief wysiwyg-voorbeelden hoe je de broncode customized.

Directe link naar dia's van de presentatie.

Presentatie Evert Bal

Usability binnen VirtueMart: 'Stroomlijn je webwinkel'

Conversie maakt bezoeker tot klant.
Usable: Verbeter je conversie door rekening te houden met scangedrag van je bezoeker.
Copy: Spreek je bezoeker aan met juiste woorden en argumenten.
Verleiding: Verhoog urgentie voor bezoeker om door te gaan.

Woordkeuze

  • Benoem werking van product (bv. "electrisch"), functie ("verlichting"), toepassing ("interieur"), voorwerp ("lamp").
  • Maak onderscheid naar vorm (bv. "vierkant"), kleur ("bruin"), formaat ("groot"), toepassing ("leeslamp"), stijl ("antiek")

Tips voor woordkeuze:

  • Vind zoektermen van je webbezoeker via Google Adwords hulpprogramma ('quick & dirty')
  • Analyseer woordgebruik van je doelgroep op social media.

Urgentie

  • "U bespaart nu 15%"
  • "Nog 1 stuks op voorraad"

Indeling website

  • Navigatiestructuur niet te breed / diep.
  • Overzichtelijk assortiment.

Soorten bezoekers

  • gerichte bezoekers
  • vergelijkers
  • rondkijkers
  • toevallige passanten
  • boomerang bezoekers → is vooral geïnteresseerd in nieuwste producten

Tip: Toon in zijbalk:

  • producten die bezoeker onlangs bekeek
  • best verkochte producten
  • nieuwste producten
  • kopers van dit product kochten ook
  • recensies van klanten over je webshop

Tip: Met cadeau-knop + dropdown-menu voor budget kun je bezoeker snel naar z'n doel leiden ('kan niet in winkel!')
Tip:

  • Overzichtspagina: Biedt selectiemenu aan om producten te sorteren / verfijnen
  • Pagina-navigatie: Maak navigatie om door pagina's te bladeren niet te klein ('< Vorige ……. Volgende >')
  • Detail-pagina: compleet + overzichtelijk + psychologisch kleurgebruik.
  • Scrollen heeft tegenwoordig de voorkeur boven tabbladen.

Kleurgebruik

Oranje bestelknop heeft in Nederland de voorkeur. ('Zet aan tot actie, maar is niet zo dwingend als rood')
Let op: Kleurvoorkeur verschilt per land. In Duitsland geen groen gebruiken ('politiekleur').

Kassa

Bij afrekenen haakt 60% (!) van kopers af:

  • vermijd verplichte registratie
  • wees overzichtelijk !
  • wees duidelijk
  • betaling in zo min mogelijk stappen afronden.

Tip:

  • Invoervelden voor alternatief afleveradres default verbergen op invulformulier.
  • Knop "Naar de kassa" klinkt beter dan "Afrekenen"

Trend: Euro-teken voor bedrag wordt weggelaten.

Checkout

3 opties aanbieden:

  • Ben al klant
  • Nieuwe klant
  • Meteen afrekenen (zonder klantaccount aan te maken)

Tip: 90% van klanten is bereid tot registratie nadat men betaald heeft ('vertrouwen is dan gesmeed')

Productomschrijving

  • Kort & bondig
  • Leef je in in je bezoeker: wat is motivatie voor aankoop?

Verkoopstrategie: 'Aandacht – Het Gat – De Oplossing'

Stap 1: Aandacht Vb: Een echte masterchef heeft altijd verse kruiden in huis (...)
Stap 2: Het gat (behoefte creëren) Vb: Een heerlijke spaghetti eten zonder verse tuinkruiden (…)
Stap 3: De oplossing Vb: Vanaf nu kweek jij je eigen kruiden (…)
PS: Maak het gat niet té diep.

Aanbevolen VirtueMart modules

  • Cherry Picker & VM Breadz ($26) van Galt. Voegt filterselectie en broodkruimelpad toe aan producten.
  • VirtueMart Themes: templates die lay-out van webshop bepalen.

Goede voorbeelden van gebruiksvriendelijke websites: www.usabilityaward.nl (5 categorieën).

Infographics: How do colors affect purchases?

  • Impulse shoppers: red-orange, black, royal blue
  • Budget shoppers: navy blue, teal, pink
  • Traditional buyers: pink, sky blue, rose

The Anatomy Of A Perfect Landing Page
Bevat veel tips van Evert, in de vorm van een mooie samenvatting.

Presentatie Roland Dalmulder

VirtueMart: 'Versie 2.0 (versus 1.0)'

VirtueMart is de bekendste webshop-extensie.
(Minder bekende alternatieven zijn HikaShop en RedShop, beide geschikt voor Joomla 2.5.)

Nieuw in VirtueMart 2.0

  • MVC structuur
  • Joomla 2.5 support
  • meertalig
  • custom fields ! Via plugin kun je nu extra functionaliteiten inbouwen.
  • calculation rules Bv. voor BTW%, korting%, speciale ledenprijzen, prijzen per land
    PS: Kortingen kunnen problemen geven door afrondingsverschillen.
  • multi-vendor Eén webshop met meerdere verkopers.

Veranderd in VirtueMart 2.0

  • media-ondersteuning Je afbeeldingen moeten op je eigen server staan (externe url voldoet niet meer).
  • checkout
  • uiterlijk Is meer gepimpt.

Verdwenen in VirtueMart 2.0

  • staffels verdwenen uit basisversie; komen in betaalde plugin
  • externe media ondersteuning
  • product types
  • veel betaalde plugins (betaalmethoden die nog wel standaard aanwezig zijn: PayPal, PayZen)
  • veel verzend plugins

Stabiliteit van VirtueMart 2.0

Veel is nog niet stabiel…

Installatie VirtueMart 2.0

Twee bestanden installeren:

  1. Installatie "VirtueMart"
  2. Installatie "VirtueMart aio" (bevat software voor plugins, instellingen)

Evaluatie VirtueMart

Versie 1.0

  • stabiel
  • veel extensies
  • veel kennis & ervaring aanwezig (discussiefora)
  • staffels mogelijk

Versie 2.0

  • geschikt voor Joomla 2.5
  • druk in ontwikkeling
  • meertalig*

Versie 1.0 is met JoomFish meertalig te maken.

Artikel met screenshots van VirtueMart 2.0
Artikel dat je helpt kiezen of je VirtueMart 2.0 moet gebruiken.

CSV Improved

Component om gegevens van VirtueMart te importeren / exporteren.

  • CSVI 1.x en CSVI 3.x zijn geschikt voor VM1.0 en J1.5
  • CSVI 4.x is geschikt voor VM 2.0 en J2.5

dropshipping:

  • Webshop treedt op als intermediair (handelaar) tussen klant en producent.
  • Producent levert artikel direct aan eindklant.
  • Factuur gaat indirect via intermediair naar eindklant.

betaalsystemen, webshop

  • Aangemaakt op .
  • Raadplegingen: 5663